Breve biografía de Archie Baldochie

Siendo uno de los personajes que jugaron un papel muy importante en nuestra historia, creí oportuno compartir esta biografía que encontré en internet, disculpas que está en inglés, no tengo chance para traducirla…

BALDOCCHI, ARCHIE A. 1913 - 2010 Archie Baldocchi long-time resident of Key Biscayne, passed away quietly on July 3rd after a long battle with Parkinson’s disease. He was born on August 12, 1913 in San Francisco and attended the University of California. In 1940 he married María Elena Dueñas, daughter of a Salvadoran diplomat, in San Francisco, and had two children. In 1947 Archie and María Elena moved to El Salvador where they led an active life in the community. Archie raised cotton and cattle and was involved in a number of other businesses. A gifted engineer, he held several patents on improvements in agricultural machinery. Archie’s life-long passion was a love of planes and flying. He obtained his first pilot’s license at the age of seventeen and, until he moved back to the United States to Key Biscayne in 1978, he always owned one or more planes, several of them fighter planes, with P-51 Mustangs being his favorite. During World War II he flew the Pacific as a navigator for PanAm under contract to the US Navy. At this time he set his talents to developing a set of celestial navigation tables. During the three-day “Soccer War” between El Salvador and Honduras in 1969, Archie was active behind the scenes in preparing and equipping the Salvadoran Air Force. Even in his seventies and back in the U.S., Archie did not desert the air. He explored a new aspect of flying by taking helicopter lessons. Two years after the death of his first wife in 1977, soon after he had moved to Key Biscayne, Archie met Hope Somoza, widow of Nicaraguan ex-president Anastasio Somoza. They married the following year, in 1980. Sadly, Hope died in 1991 leaving Archie a widower once more. However, he found happiness again with Canadian widow Brenda Dixon whom he married in 2001. Archie is survived by his widow Brenda, stepson Peter Dixon of Toronto, Canada, daughter Patricia Baldocchi of Key Biscayne, daughter-in-law María de los Angeles Kriete of El Salvador, brother Donald (Marilyn), nephew Donnie (Julie), and niece Raquel Reyes (Alex) of San Francisco, grandchildren Mauricio Borgonovo (Sandra) of Key Biscayne, María Elena Alvarez (Raul) and Marco Baldocchi (Lorna) of El Salvador, Sofía Iturbide (José) of Guatemala, and eleven great-grandchildren. His son, Archie, a prominent Salvadoran banker and politician, predeceased him.

Archie Baldochie.jpg

muy interesante, gracias Marco

Tremendo señor, yo conoci a Archie hijo, me invito una vez a volar en su Long Ranger, hicimos un vuelo en buena parte del rio lempa; era buen piloto, que siga descansando en paz…

Saludos!

Yo no tuve la oportunidad de conocer ni a padre ni a hijo, pero mi madre si pudo conocer al hijo. Luego que mi padre falleciera mi madre tuvo que ir al Banco Agricola a hacer unos tramites, al saber Archie hijo que mi madre estaba allí el salio a encontrarla para darle el pesame, buen gesto por cierto.

Milton:
Yo conocí a tu padre y al Sr Baldochi hijo durante la conmemoración de los 30 años de la guerra de las cien horas en la FAS.

Y durante el show aéreo de 1998o 99 sino me equivoco nos paso una experiencia chistosa con el Sr. Baldochi hijo

Como club de modelismo habíamos puesto unas mesas con modelos cerca de los hangares y ahi tuvo logar una demostración de pericia en vuelo de helicópteros entre el y no recuerdo el nombre del otro piloto, la cosa es que se acercaron tanto que nos volaron las mesas con todo y modelos!

Que interesante de verdad… y no me van a creer, pero yo estaba confundido, según yo Archie Baldocchi hijo fue el propietario de mustang, no sabía que había sido del padre… QEPD ambos.

Mario._

Yo estaba igualmente confundido Mario asi que no te sintas mal jajaja.

Rafael, ¿y los modelos fueron recuperables?

Leí en unos documentos, que don Baldocchi tenía planes de comprar un de-havilland vampire, ya habia encontrado uno basado en EUA, pero por los problemas que habían con honduras, la embajada americana no dío el visto bueno para la compra.

Ja! 5 años después leo la pregunta Milton! Si la mayoría de modelos los pudimos reparar.